Berikut ini adalah sebahagian informasi yang selama ini disembunyikan oleh gereja agar umat Kristian / Katholik tidak mempelajari Alkitab mereka sendiri secara mendalam, lebih-lebih lagi membuat perbandingan antara satu kitab dengan kitab lain. Ianya adalah Larangan Keras!

Buka Alkitab dan periksa kesahihannya.
Untuk lebih mudah, setiap ayat yang dikaitkan dipautkan terus ke ayat yang berkaitan di Alkitab Online SABDAweb.

Monday 19 May 2014

[Sahih Alkitab] Ayat-ayat Diskriminasi

Berikut ini adalah sebagian informasi yang selama ini disembunyikan oleh gereja agar umat kristian / katholik tidak mempelajari Alkitab mereka sendiri secara mendalam, apalagi sampai dengan membandingkan antara satu kitab dengan kitab lain,  sangat dilarang keras.

Buka Alkitab dan periksa kesahihannya. Untuk lebih mudah, setiap ayat yang dibuktikan dipautkan terus ke ayat yang berkaitan di Alkitab Online SABDAweb.
Sila sahkan lagi dengan  merujuk kepada Alkitab (Bible) di tangan anda. Buat penilaian sendiri atau lebih baik merujuk kepada paderi/pastor anda untuk memahami maksud sebenar ayat-ayat yang disebutkan dengan mendapatkan alasan-alasan yang munasabah.

Asas kepada keyakinan, isi kitab semestinya adalah firman Tuhan dan tidak mungkin ada kesilapannya jika tiada campur tangan manusia yang mencemarkan kesuciannya.

Mazmur 119 - Alkitab Terjemahan Baru
Mzm. 119:71 - Bahwa aku tertindas itu baik bagiku, supaya aku belajar ketetapan-ketetapan-Mu.

Teruskan belajar sepertimana tuntutan Alkitab (Bible)

***

Ayat-ayat Diskriminasi

Perbuatan riba (rente) dilarang dilakukan kepada Israel, tapi boleh dilakukan kepada non Israel (Ulangan 23: 19-20). 

23:19"Janganlah engkau membungakan kepada saudaramu, baik uang maupun bahan makanan atau apapun yang dapat dibungakan.
23:20Dari orang asing boleh engkau memungut bunga, tetapi dari saudaramu janganlah engkau memungut bunga--supaya TUHAN, Allahmu, memberkati engkau dalam segala usahamu di negeri yang engkau masuki untuk mendudukinya."

Ayat ini jelas buatan orang Yahudi, sebab tidak mungkin Tuhan berlaku diskiiminatif dengan melarang mengambil bunga wang kepada bangsa Yahudi, sementara mengambil bunga kepada orang selain Yahudi dibenarkan.

Dan sangat bertentangan dengan kitab Keluaran 22: 25

22:25Jika engkau meminjamkan uang kepada salah seorang dari umat-Ku, orang yang miskin di antaramu, maka janganlah engkau berlaku sebagai seorang penagih hutang terhadap dia: janganlah kamu bebankan bunga uang kepadanya.
22:26Jika engkau sampai mengambil jubah temanmu sebagai gadai, maka haruslah engkau mengembalikannya kepadanya sebelum matahari terbenam,


Teruskan belajar sepertimana tuntutan Alkitab (Bible).

Sila sahkan ayat-ayat yang berkaitan dengan merujuk kepada Alkitab (Bible) di tangan anda.

Buat penilaian sendiri atau lebih baik merujuk kepada paderi/pastor anda untuk memahami maksud sebenar ayat-ayat yang disebutkan dengan mendapatkan alasan-alasan yang munasabah.