Berikut ini adalah sebahagian informasi yang selama ini disembunyikan oleh gereja agar umat Kristian / Katholik tidak mempelajari Alkitab mereka sendiri secara mendalam, lebih-lebih lagi membuat perbandingan antara satu kitab dengan kitab lain. Ianya adalah Larangan Keras!

Buka Alkitab dan periksa kesahihannya.
Untuk lebih mudah, setiap ayat yang dikaitkan dipautkan terus ke ayat yang berkaitan di Alkitab Online SABDAweb.

Monday 19 May 2014

[Sahih Alkitab] Ayat-ayat Ramalan Bibel yang meleset

Berikut ini adalah sebagian informasi yang selama ini disembunyikan oleh gereja agar umat kristian / katholik tidak mempelajari Alkitab mereka sendiri secara mendalam, apalagi sampai dengan membandingkan antara satu kitab dengan kitab lain,  sangat dilarang keras.

Buka Alkitab dan periksa kesahihannya. Untuk lebih mudah, setiap ayat yang dibuktikan dipautkan terus ke ayat yang berkaitan di Alkitab Online SABDAweb.

Sila sahkan lagi dengan  merujuk kepada Alkitab (Bible) di tangan anda. Buat penilaian sendiri atau lebih baik merujuk kepada paderi/pastor anda untuk memahami maksud sebenar ayat-ayat yang disebutkan dengan mendapatkan alasan-alasan yang munasabah.

Asas kepada keyakinan, isi kitab semestinya adalah firman Tuhan dan tidak mungkin ada kesilapannya jika tiada campur tangan manusia yang mencemarkan kesuciannya.

Mazmur 119 - Alkitab Terjemahan Baru
Mzm. 119:71 - Bahwa aku tertindas itu baik bagiku, supaya aku belajar ketetapan-ketetapan-Mu.

Teruskan belajar sepertimana tuntutan Alkitab (Bible)

***

Ayat-ayat Ramalan Bibel yang meleset tak terpenuhi

Ramalan Paulus tentang kedatangan Isa (I Tesalonika 4 : 16-17) .

4:16Sebab pada waktu tanda diberi, yaitu pada waktu penghulu malaikat berseru dan sangkakala Allah berbunyi, maka Tuhan sendiri akan turun dari sorga dan mereka yang mati dalam Kristus akan lebih dahulu bangkit;
4:17sesudah itu, kita yang hidup, yang masih tinggal, akan diangkat bersama-sama dengan mereka dalam awan menyongsong Tuhan di angkasa. Demikianlah kita akan selama-lamanya bersama-sama dengan Tuhan.

Dalam ayat ini Paulus meramalkan bahawa selepas kebangkitan Yesus dari kubur , dia dan seluruh pengikutnya yang masih hidup itu akan diangkat bersama-sama dengan Yesus dalam awan menyongsong Tuhan di angkasa.

Ramalan ini tidak dipenuhi bukan Isa yang menjemput Paulus tapi pedang Maharaja Nero yang memenggal leher Paulus di Roma tahun 64 M.

Ramalan Paulus ini tidak akan terjadi, meski dia diberi waktu 2000 tahun lagi untuk menunggu kegenapan nubuatnya .

Ramalan kedatangan Yesus ( Matius 10:23 , 16:28 , Markus 9:1 dan Lukas 9:27 ) .

10:23Apabila mereka menganiaya kamu dalam kota yang satu, larilah ke kota yang lain; karena Aku berkata kepadamu: Sesungguhnya sebelum kamu selesai mengunjungi kota-kota Israel, Anak Manusia sudah datang.
16:28Aku berkata kepadamu: Sesungguhnya di antara orang yang hadir di sini ada yang tidak akan mati sebelum mereka melihat Anak Manusia datang sebagai Raja dalam Kerajaan-Nya."
9:1Kata-Nya lagi kepada mereka: "Aku berkata kepadamu, sesungguhnya di antara orang yang hadir di sini ada yang tidak akan mati sebelum mereka melihat bahwa Kerajaan Allah telah datang dengan kuasa."
9:27Aku berkata kepadamu: Sesungguhnya di antara orang yang hadir di sini ada yang tidak akan mati sebelum mereka melihat Kerajaan Allah."

Yesus menubuatkan bahawa dia dan kerajaan Allah akan datang sebelum para muridnya selesai melawat kotakota Israel.

Ramalan ini meleset jauh, sebab sampai saat ini Yesus belum juga turun datang kembali ke dunia. Padahal para murid Yesus sudah mati semua 2000 tahun yang Ialu .

Hak keturunan Abraham ( Kejadian 21 : 12 ) .

21:11Hal ini sangat menyebalkan Abraham oleh karena anaknya itu.
21:12Tetapi Allah berfirman kepada Abraham: "Janganlah sebal hatimu karena hal anak dan budakmu itu; dalam segala yang dikatakan Sara kepadamu, haruslah engkau mendengarkannya, sebab yang akan disebut keturunanmu ialah yang berasal dari Ishak.

Dalam ayat ini Tuhan menubuatkan bahawa yang disebut keturunan Abraham adalah berasal dari Ishak. Nubuat ini meleset jauh besar

Sebab dalam I Tawarikh 1:28-30 Ismail juga disebut sebagai anak keturunan Abraham.

1:28Anak-anak Abraham ialah Ishak dan Ismael.
1:29Inilah keturunan mereka: anak sulung Ismael ialah Nebayot, lalu Kedar, Adbeel, Mibsam,
1:30Misyma, Duma, Masa, Hadad, Tema,

Ramalan Tuhan Meleset ( Yeremia 34:4-5 )

34:4Namun demikian, dengarlah firman TUHAN, hai Zedekia, raja Yehuda, beginilah firman TUHAN mengenai engkau: engkau tidak akan mati oleh pedang!
34:5Engkau akan mati dengan damai. Dan sebagaimana dinyalakan api untuk menghormati bapa-bapa leluhurmu, raja-raja dahulu, yang hidup sebelum engkau, demikianlah orang akan menyalakan api untuk menghormati engkau, dan akan meratapi engkau dengan berkata: Aduhai, tuan! Sungguh, Akulah yang mengucapkan firman ini, demikianlah firman TUHAN."

Dalam ayat Tuhan berfirman bahwa Zedekia , raja Yehuda tidak akan mati oleh pedang, melainkan akan mati dengan damai.

Nubuat ini meleset jauh, dalam kitab Yeremia 52 : 10-11 diceritakan bahawa pada dalam akhir hayatnya Zedekia tewas ditangan raja Babel.

52:10Raja Babel menyuruh menyembelih anak-anak Zedekia di depan matanya; juga semua pemuka Yehuda disembelihnya di Ribla.
52:11Kemudian mata Zedekia dibutakannya, lalu ia dibelenggu dengan rantai tembaga. Kemudian raja Babel membawa dia ke Babel dan menaruhnya dalam rumah hukuman sampai kepada hari matinya.
Sebelum meninggal, mata Zedekia dibutakan , lalu dibelenggu dengan rantai tembaga . Kemudian diletakkan dalam rumah hukuman sampai meninggal .

Nubuat Tuhan tidak terjadi ( Yeremia 36 : 30 ) .

36:30Sebab itu beginilah firman TUHAN tentang Yoyakim, raja Yehuda: Ia tidak akan mempunyai keturunan yang akan duduk di atas takhta Daud, dan mayatnya akan tercampak, sehingga kena panas di waktu siang dan kena dingin di waktu malam.

Dalam kitab Yeremia 36:30 Tuhan berfirman bahawa keturunan Yoyakim tidak ada yang naik takhta kerajaan Daud . Nubuat ini tenyata meleset.

Diceritakan dalam kitab II Rajaraja 24 : 6 bahawa sepeninggal Yoyakim, yang naik takhta menggantikannya adalah Yoyakin , anaknya .
24:6Kemudian Yoyakim mendapat perhentian bersama-sama dengan nenek moyangnya, maka Yoyakhin, anaknya, menjadi raja menggantikan dia.


Teruskan belajar sepertimana tuntutan Alkitab (Bible).

Sila sahkan ayat-ayat yang berkaitan dengan merujuk kepada Alkitab (Bible) di tangan anda.

Buat penilaian sendiri atau lebih baik merujuk kepada paderi/pastor anda untuk memahami maksud sebenar ayat-ayat yang disebutkan dengan mendapatkan alasan-alasan yang munasabah.